Frilansjournalist, redaktör och uppdragsförfattare. Pensionatsägare, bröllopskoordinator och marknadsförare. Konsertarrangör, föreläsare och moderator. Hotell- och restaurangchef, produktutvecklare och konferensarrangör. Vd-konsult, politiskt förtroendevald, coach...
Värdskapet i mötet kan mätas i pengar och framgång - eller helt enkelt ett roligare och enklare liv.
Ett värdeladdat begrepp som allt fler företag och organisationer vill göra till sitt. Hur gör de som lyckas och vad krävs av deltagarna?
Christian Haneson har under åren föreläst för olika stora grupper om hur man lyckas implementera begreppet i företaget.
– Det handlar om att se sina medmänniskor som man ser sig själv.
Du kommer ihåg den gemensamma resan mot ett uppsatt mål resten av livet.
Att utveckla ledningsgrupper är en fantastisk resa för alla inblandade. Hur får du alla att se samma mål? Vilken är den avgörande faktorn för att koppla ihop självbild med prestation?
– Begränsningen sitter vanligtvis i självbilden innan förändringen sker. Som diplomerad professionell coach leder jag processen mot målet.
Varje ledare har sitt behov av bollplank och extern resurs för att ge verksamheten en skjuts framåt utan att tära på de egna personalresurserna.
– Jag ska möjliggöra framsteg i delmoment som VD har behov av på kort och lång sikt, liksom att vara en samtalspartner för att testa nya tankar som ännu inte nått organisationen.
Vid behov kan jag även gå in som interim VD.
Kunskapen om syfte och mål är avgörande för eventets framgång. Med goda förberedelser nås varje delmål och när eventet summeras ska vi ha nått målet att deltagarna fått det som var syftet och gärna lite till.
– Utmaningen är att göra människorna på scenen bättre än vad deltagarna och åhörarna förväntar sig.
En bok kan vara alltifrån en historik för ett jubileum till att beskriva ett skeende i nuet. Behovet är att summera, reflektera och berätta på djupet om organisationen. Den lokala idrottsföreningen liksom ett företag vill se sin historik i ett nytt sken.
– Utmaningen är att hitta själen i berättelsen. Personerna, händelserna – ögonblicken som förändrade. En bra berättelse varar länge!